آمریکا از یک ابرقدرت سطح خود را به یک «مزاحم» تنزل داده است
دیپلماسی - معاون آمریکای لاتین وزارت امور خارجه می گوید منافع ما ایجاد می کند که با کشور های آمریکای لاتین رابطه داشته باشیم.
محسن بهاروند معاون آمریکای لاتین وزارت امور خارجه در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه جام جم که با موضوع دستاورد های سفر رئیس جمهو ر به آمریکای لاتین برگزار شد، در پاسخ به مجری برنامه درباره اینکه آیا شرکت های ایرانی به تعهدات خود در کشور های آمریکای لاتین عمل کرده اند و متقابلا این کشور ها به تعهدات خود در برابر ایران پایند بوده اند،گفت: در انجام برخی از تعهدات اشکالات وجود داشته است، اما آنهایی که انجام شده، بیشتر است و کاری که با این وسعت کار می شود،گاهی ممکن است مشکلاتی در حین آن به وجود بیاید.
آمریکای لاتین بطور سنتی، به مناطقی از قارهٔ آمریکا گفته می‌شود که اسپانیایی و پرتغالی در آنجا صحبت می‌شود. اما در عمل، اکثر نیمکره غربی بجز آمریکا و کانادا و کشورهای غیر اسپانیایی زبان حوزه دریای کارائیب زیر عنوان آمریکای لاتین دسته بندی شده‌اند.
روابط با آمریکای لاتین در دوران دولت نهم افزایش یافت اما منصور معظمی سفیر سابق ایران در برزیل اخیرا در گفت وگویی با اشاره به آغاز روابط با آمریکای لاتین دردوران سازندگی، افزوده بود:«حقیقتا آغاز تلاش برای حضور در این عرصه به دولت آقای هاشمی برمی گردد. فعالیت‌ها در دولت آقای خاتمی توسعه بیشتری پیدا کرد و در دولت آقای احمدی‌نژاد خیلی پررنگ‌تر شد. به نظر می‌رسد این پررنگ بودن در صورتیکه به تعهدات به خوبی عمل شود و روش‌های درست سیاست­گذاری در پیش گرفته شود، می‌تواند منافع زیادی برای کشورمان داشته باشد. » اینجا
بهاروند با بیان اینکه خود رئیس جمهور هم بر روی اجرای مصوبات حساس هستند ، ادامه داد: گاهی که ممکن است کارها کند پیش برود خود دولت این موضوع را بررسی می کند و وزارت خارجه و سایر ارگانها را راهنمایی می کند.
بهاروند در پاسخ به اینکه برخی معتقدند با توجه به بعد مسافت، این میزان هزینه و سرمایه گذاری در آمریکای لاتین برای سیاست خارجی ایران توجیه ندارد، افزود: شما اگر منافعتان ایجاب کند، می توانید چند ده هزار کیلومتر دیگر هم طی کنید. اگر بعد مسافت مشکل بود، هیچ وقت نباید آمریکا کشف می شد.ضمن اینکه اگر مساله مسافت مطرح نبود،آمریکا نمی بایست درمنطقه خاورمیانه حضور می یافت.
وی گفت: به همین میزان که ما از آمریکای لاتین دور هستیم ، امریکا هم نباید در منطقه ما حضور یابد. در حالی که شما می دانید آمریکا درکشور های آسیای میانه هم حضور دارد.
بهاروند با بیان اینکه منافع ما ایجاب می کند که با کشور های آمریکای لاتین رابطه داشته باشیم، افزود: خصوصا با تکنولوژی امروز این مساله راحت تر شده است و تنها ممکن است برای ما دیپلمات ها سخت باشد. ولی وقتی منافع ما ایجاب می کند که در این منطقه حضور داشته باشیم ، حضور خواهیم داشت و رابطه مان را تقویت خواهیم کرد.
وی درباره موضع گیری آمریکا در خصوص حضور ایران در آمریکای لاتین هم اظهار داشت: آمریکایی ها چند اشتباه در طرز تفکر شان دارند. نخست اینکه اظهارات آنها هیچ وجاهت قانونی و حقوقی نداردکه بخواهند در روابط دو کشور مستقل دخالت کنند. همان طور که دیدیم کسی به حرف آنان اعتنا نکرد.
به گفته وی، مشکل دوم آمریکایی ها باقی ماندن آنها در بحث های قرن نوزدهمی و توهین آمیز نسبت به ملت ها است که موجب عکس العمل نسبت به خود آنها می شود.
معاون آمریکای لاتین بابیان اینکه امریکا از یک ابر قدرت سطح خود را به یک مزاحم تنزل داده است، ادامه داد: هر جا که ایران قصد حضور دارد، آنها خودشان را در حالت یک مزاحم یا توطئه گر وارد عرصه می کنند.
وی در پاسخ به پرسش دیگری، دلیل افزایش نفرت عمومی در منطقه آمریکای لاتین از آمریکا را گذر زمان دانست و گفت: زمان عوض شده است و آمریکایی ها باید این موضوع را درک کنند که بیداری در میان همه ملت ها ایجاد شده است.
معاون آمریکای لاتین وزارت خارجه که معتقد است خواست ملت های این منطقه هویت مستقل است، افزود: ابنکه امروزحکومتی در آمریکای لاتین به دلیل افکار ضد امیپریالیستی یا استقلال طلبانه روی کار می آید، از دل خواست مردم این کشورها بیرون آمده است.
وی با تاکید بر اینکه آمریکایی ها این گذر زمان را درک نکرده اند، گفت:آنها هنوز با فاکتور های قدیمی در سیاست خارجی خود عمل می کنند و رخداد های آمریکای لاتین را یک اتفاق می بینند، در حالی که ما معتقدیم این جریانی است که آغاز شده است.
این دیپلمات وزارت خارجه، استراتژی سیاست خارجی جمهوری اسلامی را احترام و منافع متقابل دانست و گفت: برعکس ما آمریکایی ها علاوه بر اینکه به کشور ها احترام نمی گذارند ، به دنبال منافع یک جانبه خود هستند و این موضوع سبب واکنش می شود.
بهاورند در پاسخ به اینکه آیا آمریکا درباره حضور چین یا اتحادیه اروپا در آمریکای لاتین حساسیت دارد، گفت: اتحادیه اروپا روابطش با آمریکای لاتین گسترده نیست. این موضوع دلایل خاص خود را دارد. ولی این حساسیت شاید گاهی بیان نشود، اما آمریکایی ها نسبت به چین و روسیه حساسیت دارند و در خصوص ما نیز کمی« عامیانه» حرف های خود را بیان می کنند ولی این رقابت در زمینه حضور در آمریکای لاتین وجود دارد.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا